Molestien 7, 2450 Kbh. SV, telefon: +45 36 36 55 85, e-mail: cosea@co-sea.dk

KONTAKT:


CO-SEA

Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring kontoret og de ansatte her: 

Gå til kontor CO-Sea

SENESTE NYT:

Links til ledige maritime stillinger uge 46

Hermed samlingen af links til maritime job-opslag, som vi har kun ...

Ny maritim uddannelse i Esbjerg

Den nye grundlæggende uddannelse til ubefaren skibsassistent, som ...
DAGEN
20/12-2007 09:50
CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen – Sygeorlov
Ole Strandberg – Manila Fillipinerne.

FRA MEDIER:
Transportministeren sender kritisk brev videre
Transportminister Carina Christensen vil ikke svare på det brev, hun har fået fra tre kritikere af sikkerheden omkring "Villum Clausen" og opklaring af søulykker principielt, men sender i stedet brevet videre til Søfartsstyrelsen og bestyrelsen for BornholmsTrafikken. De tre skriver, blandt andet, "at der efter vores opfattelse er behov for en egentlig, uafhængig haverikommission for søfarten, som det i forskellige udgaver kendes for landevejstrafikken, jernbanetrafikken og lufttrafikken".
De henviser til erfaringerne med opklaringen af "Villum Clausens" påsejling af molehovedet ved Rønne havn den 14. december 2006. (Som tidligere omtalt her på siden)
Den ene af kritikerne er forhenværende justitsminister Ole Espersen.
Kilde: Bornholms Tidende

Arbejdstilsyn lukker Mærsk-platform
Det britiske arbejdstilsyn HSE har forbudt al produktion på A.P. Møller-Mærsks oliefelt "Janice" på grund af alvorlige problemer med sikkerheden. HSE begrunder forbudet med, at der på over 40 områder mangler vedligeholdelse af sikkerheden, og det har stået på i over et år. De britiske myndigheder retter samtidig en skarp kritik af Mærsks indstilling til sikkerheden på platformen. Forbuddet er blevet udstedt og gælder indtil sikkerhedsproblemerne er blevet løst på platformen, der ligger i den britiske del af Nordsøen, ca. 240 kilometer sydøst for Aberdeen.
I et referat udtrykker HSE over flere gasudslip. I august i år blev riggen ramt af to gasudslip på kun tre dage. En nylig brand i et maskinrum fremskynder tilsynets beslutning om et produktionsforbud. Kort efter påbudet nedsatte Maersk Oil en såkaldt "task force" til at undersøge og løse sikkerhedsproblemerne på "Janice".
Mindst 3 oliearbejdere, der havde udtalt sig kritisk om forholdene, blev fjernet kort før HSE lukkede platformen. Den ene havde været i branchen i over 20 år, heraf de seneste 7 på "Janice".
Kilde: Nyhedsbrevet 3F

http://forsiden.3f.dk/article/20071219/NYHEDER/188887691/2140/NYHEDER
http://www.business.dk/article/20071219/transport/71219141/

Omlægning af sydfynske færgeruter
De voldsomt stigende oliepriser tvinger nu flere af de sydfynske færgeruter til at stoppe. Ærø Kommune lægger op til en lukning af ruterne Fåborg-Søby og Marstal-Rudkøbing.
Samtidig vil de øvrige ruter blive omlagt.
I 2012 satser Ærø Kommune ene og alene på ruten mellem Ærøskøbing og en helt ny-anlagt havn ved Skovballe på Tåsinge. Sejltiden mellem Ærø og Tåsinge vil kunne bringes ned på 40 minutter, hvis de nuværende to færger benyttes. Efter et muligt ny-indkøb af færger vil man kunne sejle fra Ærøskøbing til Skovballe på blot 30 minutter.
I dag er rejsetiden mellem Svendborg og Ærøskøbing en time og 15 minutter.
Kilde: Fyens Stiftstidende

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=912

DFDS sælger udlejet passagerskib
DFDS har solgt passagerskibet "Duke of Scandinavia" til det engelske "Brittany Ferries".
Duke of Scandinavia oprindeligt bygget til Esbjerg-Harwich-ruten i 1978, hvor den sejlede under navnet "Dana Anglia". Skibet har siden februar 2006 været udlejet til "Brittany Ferries" på en bareboat-charter. Salget skal ses som endnu et skridt i retning af rederiets mål om at forynge flåden og sikre en optimal tilpasning af behovet på ruterne. For DFDS medfører salget, at den investerede kapital nedbringes, og at der opnås en avance på ca. 30 millioner kroner som vil give en tilsvarende forbedring af koncernens resultat, der forventes at lande i nærheden af 500 millioner kroner.

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=916

Nordic Tankers i internt slagsmål
Konflikten mellem en storaktionær og bestyrelsen i rederiet Nordic Tankers er nu for alvor brudt ud. Storaktionæren Steen Bryde, der samtidig er direktør i finanshuset Capinordic, inddrager nu fondsbørsen ind i stridighederne. Steen Bryde har forud for selskabets ekstraordinære generalforsamling i januar krævet, at hele bestyrelsen går af.
Oprindeligt var datoen for seancen sat til den 10. januar, men bestyrelsen har valgt at udskyde generalforsamlingen til den 21. januar som følge af Steen Brydes udmelding.
Kilde: Business.dk
Læs hele fondsbørsmeddelelsen her:
http://www.omxgroup.com/nordicexchange/nyhederogstatistik/selskabsmeddelelser/Article/?msgId=628554&lang=da
http://www.business.dk/article/20071219/borsnyt/71219133/

Danske oliefelter tørrer ud i rekordtempo
I de første syv måneder af 2007 er den danske olieproduktion faldet med 9,7 % i forhold til året før. Det er et historisk højt tal, som skyldes, at man efterhånden er ved at pumpe de danske felter tørre. De foreløbige tal for den danske olieproduktion i 2007 viser et mærkbart fald i produktionen i forhold til 2006 - hele 9,7 %. Små 18 millioner kubikmeter bliver der blive pumpet op i 2007 og det er én million kubikmeter mindre, end det Energistyrelsen selv forudsagde i en prognose fra i sommers.
Dermed er olieproduktionen fra de danske felter faldet 20 % siden rekordåret 2004, som var 22,6 millioner kubikmeter.
Kilde: ing.dk

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=919

Flere deltidsansatte får dagpenge
Selvom efterspørgslen på arbejdskraft i Danmark aldrig har været større, modtager over 40.000 supplerende dagpenge ved siden af deres deltidsbeskæftigelse. Dermed er andelen af personer på supplerende dagpenge steget med 50 % på syv år, når tallet sammenlignes med det samlede antal ledige, viser en ny opgørelse fra Arbejdsdirektoratet.
Mens antallet af fuldtidsledige på dagpenge er faldet med hele 64 %. fra 1999 til 2007, er den tilsvarende kun faldet med 6 % for deltidsledige på dagpenge. Det viser en gennemgang, som Dansk Arbejdsgiverforening har foretaget af tallene fra Arbejdsdirektoratet. Det faktum får arbejdsgiverne til at kræve ændringer her og nu.
De vil, blandt andet, have reduceret antallet af uger, man kan være på dagpenge fra de nuværende 52 til 13 uger. Derudover kræver arbejdsgiverne, at landets jobcentre skal indskærpe over for de ledige, at de skal søge fuldtidsjob.
Kilde: Jyllands-Posten
http://www.business.dk/article/20071220/okonomi/71220005/

Medarbejderjul koster 15 milliarder
Julen og nytår udløser i år så mange feriedage, som overhovedet muligt. Sådan en "medarbejderjul" er dejlig for de ansatte, men dyr for arbejdsgiverne - 15 milliarder kroner koster det, ifølge Dansk Industri. DI kommer frem til tallet ved at sammenligne med en "arbejdsgiverjul", hvor julen falder i forbindelse med en weekend og derfor udløser få eller slet ingen ekstra feriedage, skriver JydskeVestkysten. Faktisk har vi alle sammen i år arbejdet næste en uge kortere end i 2005.
Når 2007 er gået, har vi haft 219 arbejdsdage mod 223 i 2005.
Kilde: DR.dk
http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/index.htm#news11

Valutakurser
100 USD = 518,69 DKK (+1,07)
100 Euro = 746,14 DKK (-0,06)
Valutakurser.dk, 20/12
http://www.valutakurser.dk/
 
Aktiekurser (sidste handel)
D/S Torm: 182,5 (-2,5)
APM A-aktie: 52.400 (-1.200)
APM B-aktie: 52.500 (-1.200)
D/S Norden: 538 (-2)
DFDS: 774 (+6)
Mols-Linien: 935 (+5)
Børsen, 20/12



© Copyright CO-SEA
All rights reserved

Cookie- og privatlivspolitik

CO-SEA
Molestien 7
2450 København SV

Telefon: +45 36 36 55 85
Email: cosea@co-sea.dk

Åbningstider og kontaktpersoner
Du kan finde mere info omkring
kontoret og de ansatte her

Links til ledige maritime stillinger uge 46

Hermed samlingen af links til maritime job-opslag, som vi har kun ...

Ny maritim uddannelse i Esbjerg

Den nye grundlæggende uddannelse til ubefaren skibsassistent, som ...

Samarbejdspartnere:

tjm banner 2019 fp1 195px
PFA banner 2023 195PX